فهرست هدایایی که تیم مذاکره کننده ایرانی به جان کری و شرمن اعطا کردند

فهرست هدایایی که تیم مذاکره کننده ایرانی به جان کری و شرمن اعطا کردند

‌اما نکته حائز اهمیت آن است که طبق قوانين امريكا در صورتی كه ارزش هدايای داده شده به ديپلمات‌ها يا مقامات سياسی امريكايی بيش از 375 دلار برآورد شود اين اشخاص فقط در صورتی می‌توانند آنها را برای خود نگه‌دارندكه آن را از دولت امريكا به قيمت برآورد شده خريداری نمايند.
 دوازدهم اكتبر سال 2016  دولت امريكا ليستی از هدايای  دريافت شده توسط مقامات امريكايی از ساير ديپلمات‌ها و دولتمردان جهان را در سال 2015  منتشر كرد.
 
 عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه 28 سپتامبر سال 2015  فرشی به ارزش هزار و صد و پنجاه دلاری به وندی شرمن هدیه کرده است. جالب توجه این‌که حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور نیز در همین تاریخ، تابلو فرشی به ارزش هزار و صد دلار به معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا اعطا کرده است.
 
اما نکته حائز اهمیت آن است که طبق قوانين امريكا در صورتی كه ارزش هدايای داده شده به ديپلمات‌ها يا مقامات سياسی امريكايی بيش از 375 دلار  برآورد شود اين اشخاص فقط در صورتی می‌توانند آنها را  برای خود نگه‌دارندكه آن را از دولت امريكا به قيمت برآورد شده خريداری  نمايند.
 
اين كه چگونه ديپلمات‌های كاركشته ايرانی با سال‌ها سابقه خدمت به اين جمع بندی مي‌رسند كه هدايايی برای طرف‌های خارجی خود تهيه كنند كه آنها عملا فقط در صورتی بتوانند آن را قبول  كنند كه معادل قيمتشان به دولت امريكا پول پرداخت كنند واقعا جالب است؛ اما به هر حال طبق فهرست اعلام شده  خانم وندی شرمن هم تابلو فرش 1100 دلاری جناب فريدون هم فرش 1150 دلاری جناب عراقچی را از دولت امريكا خريده  اما جان كری علاقه‌ای به خريد و نگهداری كتاب 400 دلاری جناب ظريف نداشته است.
 
به اين ترتيب  دولت امريكا عملا 2250 دلار فقط از محل هداياي عراقچی و فريدون به وندی شرمن كاسبی كرده است.
 
دست و دلبازی و ولخرجی عباس عراقچی و حسین فریدون برای به یادماندنی کردن هرچه بیشتر دیدارهای دیپلماتیک خود با مسئولان آمریکایی در حالی به کاسبی دولت آمریکا از آنان انجامیده که ایالات متحده طی سال‌های گذشته اقدام به برداشت غیرقانونی دو میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران پرداخته است.
 
خباثت آمریکا به عنوان نماد نظام سلطه در تعامل اقتصادی و تجاری با ایران به میزانی بود  که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری، پیشتر با اشاره به فروش احتمالی تجهیزات نظامی به ایران می‌گوید:  
 
البته من معتقدم که این ممنوعیت چیز خوبی است. اما وقتی که به آنها 150 میلیارد دلار داده ایم باید این ممنوعیت به طور موقت تعلیق شود تا آنها از شهر راچستر خرید کنند. در آن صورت ما به آنها موشک معیوب می فروشیم. بگذارید شکایت کنند. برای این موشکها 12 میلیارد دلار به جیب می زنیم و آنها هم می گویند که موشک ها افتضاح بودند. من هم به ایرانیها می گویم: بله! هدفمان همین بود.
 
با تفاسیر جای  تاسف بسیار است که دولت‌مردان به خاطر بی‌اطلاعی از قوانین آمریکا عملاً دست به اقدامی زده‌اند که نه‌تنها هیچ منفعتی برای کشور نداشته بلکه  هدیه نقدی به دولت آمریکا محسوب شده و  نهایتاً نیز افرادی چون وندی شرمن  با وقاحت تمام ایران را به فریبکاری در روند مذاکرات هسته ای متهم کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : شنبه 24 مهر 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: